۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

بشر پناهجو و حقوقش

اصل سیزدهم از منشور بین المللی حقوق بشر می گوید :

"هر كس حق دارد كه در داخل هر كشوري آزادانه عبور و مرور کرده و محل اقامت خود را انتخاب كند"            
وقتی این اصل جزو بدیهیات حقوق بشر قلمداد گشته و از طرف کشورها و حاکمیت های جهان پذیرفته و حمایت می شود ،به آینده ی جهان می توان امیدوار بود ؛ اما به هنگام تفسیر و تعریف مفاهیم مستتر در آن بر طبق قوانین متداول مهاجرت و اقامت همان کشور ها و حاکمیت ها به تناقض و تضادهای  فراوان  بر می خوریم .
حال آنکه آخرین اصل از اصول سی گانه ی منشور حقوق بشر صراحتا تاکید بر ان دارد که :
هيچ يك از مقررات اعلاميه حاضر نبايد طوري تفسير شود كه متضمن حقي براي دولت ، جمعيت يا فردي باشد كه به موجب آن بتوانند هر يك از حقوق و آزاديهاي مندرج در اين اعلاميه را از بين ببرند يا در راه آن فعاليتي نمايند
توضیح عبور آزادانه  و انتخاب محل اقامت  بسیار ساده و همه فهم است و نیازی به تفسیر و تاویل خاصی ندارد ، محدودیت یا استثنایی برای آن قایل نشده و انحصاری هم برایش در نظر گرفته نشده است . حال چگونه است که هزاران هزار پناهجو در اقصی نقاط جهان بلاتکلیف و در شرایط مبهم و سردرگم مانده اند و به انتظار پذیرفته شدنشان نا امیدانه و بدون آینده ای روشن روزگار می گذرانند .
سکونت و یا اقامت وتابعیت یک کشور ؛ جزیی از حقوقش میبایست قلمداد شده و به راحتی  وبا احترام در سریع ترین زمان ممکن به او داده شود نه اینکه آنرا گدایی کند و یا بزرگترین و مهمترین درخواست  دوران زندگیش  تعریف شود .
با اشاره به اصل چهاردهم ( که استثنایی را برای درخواست پناهندگی مطرح مینماید )  بدین شرح  :
- هركس حق دارد در مقابل شكنجه ، آزار و تعقيب پناهگاهي جستجو كند و در كشورهاي ديگر پناه گزيند .          
-  در مواردي كه تعقيب واقعاً مبتني به جرم عمومي و غير سياسي يا رفتارهايي مغاير با اصول و مقاصد ملل متحد باشد نميتوان از اين حق استفاده كرد .                                                                                              
برای رسیدگی و انجام مراحل قانونی جهت پذیرفتن یا عدم پذیرش درخواست پناهندگی  یک پناهجو دستورالعمل ساده ای  تعریف شده که دست و پا گیر یا پیچیده نیست و نمیتواند دستاویزی برای اتلاف وقت مجریان این امر قرار گیرد .
یک پناهجو ؛ عموما و غالبا پل های پشت سرش خراب شده ، امید ها و انگیزه های زندگیش کمرنگ یا نابود گشته و به دنبال فرصتی تازه و دگر باره برای لذت بردن، موفقیت و تحول میباشد . ترک کردن خانواده ، اقوام و آشنایان  و جدایی از خاطرات و دلبستگی ها  به همان اندازه که آسان نیست ؛ سخت و غم انگیز است  . او صرفا برای تنوع یا تفریح نمیتواند چنین تصمیم گرفته باشد و حاضر نخواهد بود به مسیری مبهم و طاقت فرسا  بدون  داشتن توجیهی  مناسب و بودن در  شرایطی ناهنجار قدم بگذارد .
بازگویی شرایط ، خوسته ها و حقوق بشر پناهجو ؛ بخشی از هدف سفر ماست که قصد داریم آنرا مطرح کرده و در مسیر اجرایی قوانین موجود تسهیلات و گشایش هایی را موجب شویم .
گروه ما قصد اقامت در هیچ کشوری را ندارد و درخوست پناهندگی از هیچ دولتی  در برنامه اش گنجانده نشده و تنها با عبور از سرزمین ها و ارتباط با مردم و رسانه ها میخواهد از دردهای موجود بگوید و دست دوستی و مساعدت  برای آنان که نیازمند یاری اند طلب کند .
منتظر ما باشید و به استقبالمان بیایید و با عشق و محبت بدرقه مان کنید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر